برای تجربه بهتر لطفا مرورگر خود را به گوگل کروم، فایرفاکس، اپرا و یا اینترنت اکسپلورر تغییر دهید

جزئیات بلاگ

چگونه دانش آموزان را از آسیب های آموزشی دور نگه داریم

چگونه دانش آموزان را از آسیب های آموزشی دور نگه داریم

چگونه دانش آموز خود را در برابر آسیب های آموزشی حفظ کنیم سوالی است که برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا آسیب های نظام آموزشی را بشناسیم و سپس راه حل هایی برای آن انتخاب کنیم. در طول ۱۲ سال آموزشی که دانش آموزان در مدارس می گذرانند  و عمر گرانبهایی که در این راه میگذراند چه بدست می آورند و چه چیزی از دست می دهند؟

هدف از آموزش چیست ؟

هدف آموزش درسی اساسا پرورش انسان های با اخلاق، انسان دوست، اجتماعی و وظیفه شناس است. اما میبینیم که با شکل گیری انواع مختلفی از مدارس که مبنای آنها صرفا آموزش نکات درسی برای آمادگی در امتحانات متعدد از جمله کنکور است، این اصل کاملا به فراموشی سپرده شده. از مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان بگیرید تا مدارس خصوصی!

هدف این مدارس تنها تشویق دانش آموزان به کسب مدرک و یا ثروت اندوزی از طریق ورود به رشته ای درآمد زاست! در این بین علاقه و استعداد واقعی دانش آموزان قربانی می شود و یا اینکه نسبت به تحصیل دلسرد میشوند. حتما بارها و بارها این جملات را از زبان دانش آموزانی که به دلیل کسب نکردن نمره ی مناسب یا دلسردی به درس و کتاب مورد سرزنش والدین یا معلمان قرار گرفته اند را شنیده اید که میگویند: برای چی  درس بخوانیم؟ دکترها و مهندسان در حال حاضر بیکار هستند. و یا فلان فوتبالیست و هنرپیشه از تمامی تحصیل کرده ها درآمد بیشتری دارد! تمامی این تفکرات نتیجه ی آسیب های آموزشی در یک سیستم آموزشی معیوب است. نقش والدین در اینجا بسیار مهم است تا با صحبت کردن صمیمانه با فرزندان به آنها بیاموزند که هدف از تحصیل بدست آوردن بینش و درک در زندگی آینده است و نمیتوان تمام هدف را در پول خلاصه کرد. بدست آوردن بینشی که به ما کمک میکند تا از فریب خوردن توسط دیگران جلوگیری کنیم. توده ای به دنبال عده ای به راه نیفتیم و در نظرات و دیدگاه هایمان مستقلانه ابراز نظر کنیم.

آسیب های آموزشی در نظام آموزشی

آسیب های آموزشی در نظام آموزشی

مدارا کردن را یاد نمی دهند

یکی از آسیب های آموزشی که دانش آموزان درگیر آن می شوند عبارت است از اینکه مدارس آنها را انسان هایی با صبر و تحمل پایین تربیت میکند.
والدین باید با صبر و حوصله، به دانش آموزان بیاموزند که تحمل و بردباری خود را بالا ببرند و صرفا یک دانش آموز عجول با توانایی حل محاسبات پیچیده یا حافظ جدول تناوبی عناصر نباشند.

عدم اهمیت به هنر

یکی از بزرگترین آسیب های آموزشی به دانش آموزان در اکثر مدارس بجز معدودی از مدارس کاملا خصوصی، عدم اهمیت بخشی به هنر و کمک گرفتن از آن در روند تحصیلی دانش آموزان است. هنر، روح انسان را لطیف، آرام و پر از نشاط میکند. تاثیر آن، هم در دوران تحصیل هم در زندگی آینده ی دانش آموز قابل ملاحظه خواهد بود. در میان انواع هنرها، هنر موسیقی روح انگیز ترین است.

جای خالی هنر در مدارس ایران

جای خالی هنر در مدارس ایران

ترجیح سکوت بر دیالوگ و اظهار نظر

اینکه در مدارس به دانش آموزان بصورت غیر مستقیم آموخته میشود که شنونده های خوبی باشند بجای گوینده های خوب و تنها معلم بصورت مونولوگ صحبت کند و در مواردی که او اجازه می دهد دانش آموزان به صحبت بپردازند، جزو بزرگترین آسیب های آموزشی به دانش آموزان به شما می رود. یعنی صرفا دانش آموزان باید سکوت کنند و به حفظ مطالب بپردازند و فقط زمانی که دبیر یا معلم اجازه ی صحبت کردن به آنها را میدهد به جواب دادن یا سوال کردن بپردازند.این سبب میشود در آینده نیز همین دانش آموزان، روحیه ای دیکتاتوری داشته باشند و علاقه به مونولوگ صحبت کردن و دیگران شنونده بودن، برای آنها اولویت میشود.

خالی بودن جای شادی در مدارس و آموزش ها

به طور ضمنی در مدارس ما، شادی و شاد بودن نکوهیده شمرده می شود و تمایل بر این است که دانش آموزان وارد این فضاهای انرژی بخش نشوند. همین امر به مرور بر روحیه ی دانش آموزان اثر گذشته و چه بسا کم کم آنها را وارد فضایی از افسردگی می کند. این مسلما بر روند تحصیلی آنان نیز اثر نامطلوبی بر جای میگذارد (میزان یادگیری و تمایل برای حضور در مدرسه را کاهش می دهد) که والدین باید تا جای ممکن فضایی شاد و آرامش بخش را برای فرزندان خود در خانه مهیا کنند تا تجدید قوای ذهنی صورت گرفته و تا حدی خنثی کننده ی این ضعف سیستم آموزشی باشد.

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا